arbeidsmediation - Approachmt

Mensen vergeten wat je hebt gezegd, mensen vergeten wat je hebt gedaan, maar mensen vergeten nooit, hoe je hen hebt laten voelen!
(Maya Angelou)

Een arbeidsconflict kan duizend-en-een-redenen hebben. Als mensen geen steun en verbinding voelen, verergert dat de situatie. Men komt dan terecht in een spiraal van (negatieve) energieverlies; dat geldt zowel voor de leidinggevende als de medewerker. Als je het hebt over conflicthantering, is een van de belangrijkste uitdagingen dat mensen de kans krijgen te vertellen hoe ze zich voelen, welke impact gezegdes en gebeurtenissen hebben gehad. Binnen de context van een mediationgesprek weet men zich veilig om dit te kunnen benoemen. De mediator laat jou ervaren dat er naar je wordt geluisterd. Dat kan steun geven.

Hulpbronnen zijn belangrijk bij het voorkomen en het oplossen van conflicten. Arbeidsmediation kan veel vaker worden ingezet, juist vóór het moment van uitval of het versturen van ‘dreigbrieven bij de opbouw van een dossier. Laat het niet uit de hand lopen en schakel een mediator in. Een mediator kan de verbinding weer tot stand brengen, aandacht laten geven aan gevoelens en emoties, waardoor er weer (positieve) energie vrij komt voor het leggen van een nieuwe basis en het maken van werkbare afspraken.